• Collection "Cadavres exquis"

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    LES Cadavres SONT exquis

    Jean Le Gac, Maryline Desbiolles, Gérard Titus-Carmel, Jean-Philippe Toussaint, Françoise Pétrovitch, Alain Chareyre Méjan, Jean-Michel Meurice, Eric Pessan, Jean Rault, Philippe Forest, Catherine Viollet, Marie-Hélène Lafon, François Dilasser, Paul-Louis Rossi, François Bouillon, Roland Ossart, Peter Kröning…..Visual artists, writers, musicians….. what is the link between all these artists ?

    « Les cadavres sont exquis » is a project started in November 2005. Whether visual or literary, these works were created for the Foundation, at its suggestion and they belong to its collection.

    By reviving the famous game initiated by the Surrealists – the « cadavre exquis » – this exhibition relies on invitations in which writers,visual artists and musicians answer one another alternately.
    The painter Jean Le Gac started this game by proposing a drawing entitled Le peintre a disparu. His drawing was then sent to the writer Maryline Desbiolles who wrote a text related to this creation. The manuscript was sent to a second painter, Gérard Titus-Carmel, who took it as an inspiration for a work before sending it to the second writer on the list, Jean-Philippe Toussaint.
    …And so on, until an amazing collective work is created where none of the participants know what will ensue from his/her proposition.

    Today, nearly thirty works make up the collection and they will all be displayed in autumn 2013 at the Fondation Espace Ecureuil : second stage (the first exhibition took place in 2007) of this cultural open-mindedness which reflects the programming and the artistic colours of the Foundation. This is not the end of the project, though, and other works will be added to the collection over the years, continuing the story imagined by a few artists.

    This collection has also given rise to cultural actions « hors les murs » (outside of the Foundation), the art interpreters of the Foundation have organised encounters with various sections of the General Public (old people's homes, medical centres, businesses..)


    - Today, the collection re-unites nearly thirty artworks and will be displayed in winter 2013 at the Foundation with the title « Les cadavres sont exquis ».
    - -The exhibition will give rise to an educational project during the course of 2013-2014.

    Cadavres exquis……what does this really mean ?

    The « cadavre exquis » is a collective game invented in 1925 by the Surrealists (a group of friends reunited around André Breton, Marcel Duhamel, Jacques Prévert, Yves Tanguy…). Originally, the idea was to write a poem or drawing together with other people, each one writing a word or the piece of a drawing on a paper which is then folded, without being shown to the other participants. The works thus obtained do not take into account the previous ones and consequently present curious connections such as the sentence « le cadavre exquis boira le vin nouveau » (the exquisite corpse will drink the new wine), hence the name of the game. The idea was used again as time went on and people still play this game with friends, at school….

    Jean Le Gac, Le peintre a disparu

     


    J'avais eu tant de bonheur à partir par la campagne, un livre dans ma poche, tant de bonheur à emporter le monde dans ma poche : il ne pesait rien, mais je savais tout en marchant que j'allais bientôt m'arrêter sous un arbre, un buisson, m'engouffrer entre les pages à peine bruissantes, dans l'épaisseur du monde.
    J'avais eu tant de bonheur à lire dans mon lit, transportée, bien plus que par tous les voyages à venir, sans que rien ne se voie, aussi immobile que si je dormais d'un profond sommeil.
    J'avais gardé nombre de ces bonheurs : accumulés dans ma bibliothèque, ils étaient devenus si lourds, ils s'étaient établis. Ils se portaient garants de ma distinction, assurant de mon bon goût. Presque invisibles, ils m'avaient ouverte à ce que j'ignorais, à l'inconnaissable obscurité. Assis sur mes étagères, ils me donnaient l'air de savoir. Ils étaient énormes.
    Il me prit l'envie de vouer aux orties cet ordonnancement, cette assurance, de partir de nouveau à la conquête d'un livre qui toujours se déroberait, qui ne m'appartiendrait pas mais qui me dépossèderait de moi-même. Je mis à la hâte un casque d'aviateur et me lançai dans le vide.

    Maryline Desbiolles

     


     

    Gérard Titus-Carmel

     


    Je vois des livres partout. Au début, j'ai à peine pris garde à l'oiseau perché sur l'étagère (un oiseau matamore, frêle de pattes et large d'ailes), je n'ai vu que les livres. J'en ai compté soixante-neuf, je pourrais donner le détail de la répartition de mémoire, si cela intéresse les enquêteurs, dix livres sur l'étagère du bas, des Einaudi, des Rizzoli, des Feltrinelli, puis onze, bien alignés sur la droite, les onze premiers volumes de l'encyclopédie De genuinis rerum coelestium, terrestrium et inferarum proprietatibus de Bartholomaeus Anglicus, Frankfurt/M. 1601, à quoi s'ajoutent six livres posés à l'horizontale sur l'étagère centrale, à côté de deux gros classeurs de rangement, marqués à la main Diari XVIII et Diari XIX, qui jouxtent les derniers tomes de l'édition intégrale en dix-neuf volumes du De proprietatibus rerum. Sur l'étagère du haut, quatorze livres, pour la plupart étrangers, un Suhrkamp, un Frankfurterverlagsanstalt, mon oeil d'aigle ne tarde pas à y repérer aussi le très rare Untersuchungen zur Überlieferungs und Rezeptionsgeschichte von De proprietatibus rerum, de Heinz Meyer, München, Wilhelm Fink, 1999, puis de nouveau huit livres pas classés, posés en vrac sur l'étagère avec les six derniers, un mélange de livres italiens, anglais et arabes, dont on n'aperçoit que la tranche. La bibliothèque d'un érudit toscan, qu'on vient d'assassiner.

    Jean-Philippe Toussaint

  • FONDATION D'ENTREPRISE ESPACE ÉCUREUIL POUR L'ART CONTEMPORAIN - 3 PLACE DU CAPITOLE 31000 TOULOUSE
    Tél. 05 62 30 23 30 - contact(at)caisseepargne-art-contemporain(.)fr
    Open Tuesday to Saturday from 11 am to 19: 30 pm and the first Sunday of the month from 15 am to 19 pm 30.
    Free admission